|
||||||||||||||||||||||||
|
Motor med stjerne-trekant start
Almindelige 3-fasede kortslutningsmotorer er enten koblet i stjerne eller i trekant. Betegnelserne henviser til den måde, som motorens 3 viklinger forbindes på. Tegnet i diagramform danner viklingerne henholdsvis en stjerne og en trekant. En motor kan også startes op i stjernekonfiguration, for herefter at blive omkoblet til trekant.
At koble en motor i trekant eller stjerneFor at erfare om en motor skal kobles i trekant eller i stjerne, er det nødvendigt at undersøge motorens mærkeplade. Valget af den ene eller den anden kobling afhænger af, hvilken spænding motorens viklinger kan tåle samt spændingen der er til rådighed.Netspænding defineres som spændingsforskellen mellem to faser (fx 400 V), mens fasespænding er den spænding, der kan måles mellem en fase og nul (fx 230 V). TrekantMotoren med nedenstående mærkeplade ville i Danmark typisk skulle forbindes i trekant.
Nedenfor ses en skitse over klemkassen på sådan en motor. Endvidere ses, hvordan såkaldte lasker (kortslutningsbøjler) skal placeres mellem terminalerne for at danne en Δ-kobling. Ved 3-kant-kobling anvendes 3 lasker.
Fasernes rækkefølge i klemkassen har betydning for, hvilken vej motorens aksel drejer. Ved at ombytte to vilkårlige faser, vil motoren dreje den modsatte vej. Når de tre faser monteres faseret til motorens klemmer, så drejer motorens aksel højre om set fra akselenden. Det er også værd at bemærke, at motorens terminaler systematisk er mærket U1-U2, V1-V2 samt W1-W2. Et symbolpar udgør hver sin ende af en vikling. Andre benævnelser ses også, fx parrene U-X, V-Y, og W-Z. StjerneMotoren med den nedenfor afbildede mærkeplade ville i Danmark skulle kobles i stjerne. Hvis den blev koblet i trekant, ville motorens viklinger brænde sammen. Viklingerne kan nemlig ikke tåle den strømstyrke, der ville blive resultatet af en spændingsforskel på 400 V mellem hver ende af en enkelt vikling.
Hvorfor stjerne-trekant start?
En motors startstrøm er generelt højere end den strøm, der trækkes, når motoren er kommet op på sin normale rotationshastighed. Ved direkte start siger en tommelfingerregel, at strømmen er ca 6 gange så høj som driftsstrømmen ved fuld last. Ved at gøre brug af stjerne-trekant styringen kan startstrømmen reduceres til ca en trediedel (svarende til det dobbelte af strømstyrken ved fuld last). Årsagen til den stærkt formindskede startstrøm ved Y/Δ-start bunder i, at en motors viklinger, der er egnet til Y/Δ-start, er konstrueret til netspændingen. I stjernekonfiguration bliver hver vikling kun påtrykt fasespændingen. Den reducerede spænding over hver vikling betyder mindre strømoptag, men også mindre "power" i opstartsfasen. Derfor er det ikke i alle tilfælde, at stjerne-trekant start er velegnet. Nedenfor følger nogle eksempler, hvor Y/Δ-startmetoden finder anvendelse:
Betingelser for stjerne-trekant startEn række betingelser skal være opfyldt for at anvende Y/Δ-startmetoden:
Hvordan stjerne-trekant start?De tidligere omtalte lasker anvendes ikke ved Y/Δ-start. Laskerne anvendes, hvor motoren fra start til slut er koblet i enten stjerne eller trekant. Ved direkte start er der brug for et tilgangskabel med 3 faser plus beskyttelsesleder. En 3-faset motor har ikke noget at bruge nullen til.En motor med Y/Δ-start bliver til forskel fra ovenstående forsynet med 6 ledere plus den grøn-gule beskyttelsesleder. Der kan være tale om en manuel omkobler, hvor brugeren selv skifter over når motoren har nået sit omdrejningstal. Oftere er der dog tale om ren automatik ved hjælp af kontaktorer og en timer.
En timer sørger for automatisk omkobling til trekant efter en forudindstillet tid, fx 5 sek. Stjernerelæet kobler ud, og efter en lille forsinkelse på ca 0,1 sek kobler trekantrelæet ind og forsyner U2, V2 og W2 med faser svarende til laskernes placering ved en trekantkoblet motor. Hovedstrøm og styrestrømNedenfor ses et hovedstrømsdiagram. Diagrammet viser ledningsforbindelserne mellem komponenterne, der har med forsyning af motoren at gøre (hovedstrømmen). Diagrammet kaldes også for et kredsskema for effektkredsen. Timeren er ikke medtegnet, eftersom denne komponent har at gøre med styrestrømmen. Styrestrømmen vises i et nøglediagram, også kaldet et kredsskema for styre- og signalkredsen.
TermorelæetTermorelæet er anbragt i strømkredsen af hensyn til at kunne koble motoren fra ved evt overbelastning. I en overbelastningssituation vil motoren trække mere strøm end ved normal drift. Sikringer fremstilles i størrelser med store spring mellem hver værdi. De er derfor ikke velegnede til overbelastningsbeskyttelse af en motor. Et termorelæ har en trinløs indstilling inden for et givet område, og kan således stilles helt præcist i henhold til motorens mærkeplade.En anden detalje, hvor termorelæet udmærker sig i forhold til sikringer, er en såkaldt differentialudløsning, der sørger for udkobling ved uens belastning i de 3 faser. Manglende symmetri indikerer fejl, fx at en fase er røget. Termorelæet består blandt andet af nogle bimetaller, som vrider sig ved varmepåvirkning fra de gennemførte faser til motoren. Jo større strømmen er, jo mere varme udvikles der. Vrider bimetallerne sig ud over den indstillede grænse påvirkes en styrestrømskontakt. Det er altså ikke kontaktsæt i selve termorelæet, der afbryder hovedstrømmen. Termorelæets styrestrømskontakt indgår i styringen på en sådan måde, at kontaktorerne (hovedrelæet, Y- og Δ-relæet) kobler ud, hvis termorelæet registrerer en overbelastning (eller som nævnt en skæv belastning). På diagrammet over hovedstrømmen kan det ses, at termorelæet er placeret i forlængelse af den ene ende af motorens viklinger (i modsætning til hvis det var placeret i de 3 forsyningsledninger L1, L2 og L3). I sidstnævnte tilfælde ville termorelæet blive gennemløbet af den fulde strøm (netstrømmene). Sådan som termorelæet er placeret på diagrammet gennemløbes det kun af fasestrømmene. Forholdet mellem net- og fasestrøm i en Δ-kobling er kvadratrod 3, præcis som det var tilfældet med net- og fasespænding i en stjerneforbindelse. Et termorelæ til en motor med en driftsstrøm på 42 A ville skulle indstilles til:
Havde der været tale om direkte start i trekant, og termorelæet var placeret så det blev gennemløbet af netstrømmene, skulle det naturligvis indstilles til mærkepladens 42 A. Årsagen til termorelæets placering i forlængelse af den ene ende af motorens viklinger er, at motoren så også er overbelastningsbeskyttet i den indledende Y-kobling (hvis motoren ved en fejl i fx Y/Δ-timeren skulle forblive i stjerne).
Y/Δ-styringen kan i øvrigt i mange tilfælde med fordel erstattes af en såkaldt softstarter, der er en elektronisk regulering baseret på thyristorer. Softstartere tilbyder en bedre kontrol (parametre, der kan indstilles) og et bedre moment i opstartsfasen.
Interne links til emner i denne artikel:
|