|
||||||||||||||||||||||||
|
Køge Elektricitetsværk 1891-1941
Foregangsmanden Jens Hansen var meget interesseret i alt hvad der havde med teknik og mekanik at gøre. I 1884 etablerede han en telefoncentral i sin spisestue så Køge-borgerne fik mulighed for at ringe til hinanden. I 1886 rejste han stangrækker til telefonledninger til Valby og Ringsted så telefonien kunne strække sig ud over kommunegrænsen. Han var en af de første på egnen til at anskaffe sig en cykel, og han var den første i Køge der fik bil. Køge står mange steder opgivet som den by i Danmark, der først kunne bryste sig af et offentligt elektricitetsværk, men et fuldblods elektricitetsværk kan man nu ikke kalde det i de første år... Abonnenterne fik Lys i visse Timer om Aftenen. Værket kendte jo ikke Akkumulatorer den Gang, og det kunde altsaa kun levere Strøm, naar Maskinerne var i Gang. Petroleumslampen eller Tællelyset maatte tændes, naar Værket efter at have blinket advarende, standsede. Saa sent som i 1893 kørte man kun til Kl. 21,15, og i enkelte Tilfælde noget senere, men dog ikke mere end et Kvarter eller saa. Sidenhen, da Lyset kom ind i de private Hjem, kørte man noget længere, men ud over borgerlig Sengetid gik det sjældent. Dog kan gamle Maskinmester Sparre huske, at naar der var Bal paa Danevirke, „kørte“ de til Kl. 2. Ret tidligt kom man dog ogsaa ind paa at køre i visse Morgentimer i de allermørkeste Maaneder, men sammenlagt blev det dog for 1893 kun 125 Brændetimer.Fra 1896 kom der andre boller på suppen, da Jens Hansen købte et egentligt hus til elektricitetsværket i Bygaardsstræde. Samme år solgte Hansen sin telefonforretning til KTAS, men han fortsatte med telefonien som forpagter.
![]()
Interne links til dette opslag: Eksterne links til dette opslag:
|